RF facetdenervatie

= vernietigen van de pijngeleidende zenuwtakjes van de facetgewrichtjes door middel van radiofrequente warmte

De gewrichtjes waarmee de wervels op elkaar scharnieren noemt men de facetgewrichtjes. Wanneer ten gevolge van slijtage arthrose optreedt ter hoogte van deze gewrichtjes, kunnen de gewrichtjes ontsteken. Dit veroorzaakt pijn.

Afhankelijk van welke facetgewrichtjes aangetast zijn, kan dit aanleiding geven tot pijnklachten in de hals (cervicaal), in de bovenrug (thoracaal) of in de onderrug (lumbaal).

Wanneer na een selektieve diagnostische blokkade van de facetgewrichtjes blijkt dat deze een rol spelen in de pijnklachten van de patiënt, kunnen de facetgewrichtjes behandeld worden met radiofrequente warmte (= RF facetdenervatie).

Procedure :

In de behandelzaal moet men op een tafel gaan liggen. In funktie van welke facetgewrichtjes behandeld dienen te worden, moet men op de buik liggen (voor behandeling van facetgewrichtjes in de boven- of in de onderrug) of moet men op de rug liggen (voor behandeling van de facetgewrichtjes in de hals).

Omdat het plaatsen van de naalden onaangenaam en pijnlijk kan zijn, gebeurt het plaatsen van de naalden vaak onder een lichte sedatie.

Zodra de patiënt slaapt, plaatst de pijnarts de naalden nauwkeurig tot tegen de te behandelen zenuwtakjes van de facetgewrichtjes. Hierbij wordt gebruik gemaakt van röntgenstralen. Wanneer de naalden op de goede positie zitten, wordt de patiënt wakker gemaakt en worden een aantal stroomtestjes uitgevoerd. Tijdens de stroomtestjes is het zeer belangrijk dat de patiënt goed meewerkt en de vragen van de arts beantwoordt. Door middel van deze stroomtestjes kan de arts bepalen of de naalden exakt tegen de te behandelen zenuwtakjes zitten.

Wanneer de arts beslist dat de naalden op de goede plaats zitten, worden de facetgewrichtjes verdoofd met een lokaal verdovend middel. Na een paar minuten worden de zenuwtakjes van de facetgewrichtjes dan opgewarmd tot 85°C gedurende 2 minuten. Hierdoor worden de zenuwtakjes vernietigd en zal de pijngeleiding over deze zenuwtakjes voor een tijd uitgeschakeld zijn.

Een tweetal uur na de ingreep mag men het ziekenhuis verlaten.

Opmerking : De eerste dagen/weken na de behandeling kan men last hebben van nabehandelingspijn. Dit is normaal en verdwijnt na een aantal weken. De patiënt kan hiervoor pijnstillers innemen. Het uiteindelijke resultaat wordt bekomen na 5-6 weken.

* Infektie - abces

* Bloeding

* Neuritis : ontstekingsreaktie van een nabijgelegen zenuw met onstaan van neuropathische pijn (meestal tijdelijk van aard)

Facetgewrichtjes