Proefblok plexus hypogastricus

Plexus hypogastricus : proefblok - alcoholisatie/phenolisatie

Een plexus is een netwerk van zenuwen. De bovenste plexus hypogastricus is gelegen aan de voorkant van de wervelzuil, net  voor de onderste tussenwervelschijf L5S1 en speelt een rol bij de pijngeleiding vanuit de organen in het bekken, zoals bijvoorbeeld de vagina, de baarmoeder, de eileiders, de prostaat, de penis, de blaas en het laatste deel van de dikke darm. Door blokkade van de plexus hypogastricus wordt de pijngeleiding vanuit deze organen beïnvloed, zodat het pijnsignaal voor langere tijd niet meer kan worden doorgegeven.

Wanneer een patiënt pijnklachten heeft vanuit de organen van de onderbuik of van chronische onderbuiksbuikpijn kan een behandeling van de plexus hypogastricus soms aangewezen zijn.

1. Selektieve proefblokkade van de plexus hypogastricus

Wanneer de pijnarts denkt dat de klachten van de patiënt misschien kunnen verminderd worden door een behandeling van de plexus hypogastricus, zal hij eerst een selektieve proefblokkade van de plexus hypogastricus uitvoeren.

Deze ingreep gebeurt onder een korte algemene narcose.

Hierbij plaatst de pijnarts onder röntgenkontrole nauwkeurig één of twee naalden. Via deze naald(en) wordt een lokaal verdovend middel ter hoogte van de plexus hypogastricus geïnjekteerd, zodat deze tijdelijk verdoofd worden.

Het is zeer belangrijk dat de patiënt de eerste 2 uur na de procedure nagaat of de buikpijnklachten verminderd/verdwenen zijn. Zo de klachten duidelijk verminderd/verdwenen zijn, betekent dit dat de pijnklachten van de patiënt (deels) geleid worden via de plexus hypogastricus. De plexus hypogastricus kan dan behandeld worden met een chemisch neurolyticum : alcohol of fenol (zie 2.)

Een radiofrequente behandeling van de plexus hypogastricus heeft geen zin omdat de struktuur te groot is.

2. Chemische neurolyse : alcoholisatie - phenolisatie

Wanneer een selektieve proefblokkade van de plexus hypogastricus (zie 1.) de buikpijnklachten van de patiënt tijdelijk maar duidelijk verminderd heeft, kan beslist worden de plexus hypogastricus te behandelen met een chemisch neurolyticum : alcohol of phenol.

Deze ingreep gebeurt onder een korte algemene narcose.

Hierbij plaatst de pijnarts onder röntgenkontrole nauwkeurig twee naalden. Er wordt kontraststof toegediend om de goede lokalisatie van de naalden te bevestigen.

Via de naalden wordt dan wat lokaal verdovend middel ingespoten. Daarna wordt het chemisch neurolyticum (alcohol of phenol) toegediend. Door dit produkt zal de plexus hypogastricus op chemische wijze vernietigd worden.

Indicaties :

- chronische onderbuiksklachten bv. ten gevolge van verklevingen (adhesies)

- pijn vanuit de organen in het bekken (bv. de vagina, de baarmoeder, endometriose, de eileiders, de prostaat, de penis, de blaas en het laatste deel van de dikke darm)

- Allergische reaktie aan het kontrastmiddel

- Infektie met abcesvorming

- Bloeding

- Perforatie of schade aan organen in het klein bekken

- Bij mannen kunnen bij bilaterale behandeling potentiestoornissen optreden

De bovenste plexus hypogastricus