PRP behandeling

= dit is een inspuiting met lichaamseigen PRP (= Plaatjes Rijk Plasma met zo weinig mogelijk witte bloedcellen)  in en/of rond ontstoken pezen, ter hoogte van kleine tot middelgrote spierscheuren of in gewrichten (knie, heup, kleine gewrichten) met als doel ontstekingen en/of beschadigingen op een natuurlijke manier te laten herstellen door het genezingsproces te aktiveren met lichaamseigen stoffen.

Indicaties :

* akute of chronische ontstekingen ter hoogte van pezen :  bv. achillespeestendinitis, patellapeestendinitis, tenniselleboog, golferselleboog,...

* degeneratief gewrichtslijden ter hoogte van de knie, heup, kleine gewrichten (de effekten na intra articulaire schouderinfiltraties zijn minder succesvol)

Procedure :

Bij de patiënt wordt 15 milliliter bloed afgenomen in een speciale spuit. Dit bloed wordt gedurende een 5-tal minuten in een speciaal toestel gecentrifigeerd waardoor er 2 lagen te onderscheiden zijn in het bloed : een rode laag met rode bloedcellen en witte bloedcellen en een lichtgele laag bloedplasma die bijzonder rijk is aan bloedplaatjes.

Het is deze laatste gele fraktie van het bloed die ingespoten wordt ter hoogte van de probleemzone.

De toegediende bloedplaatjes zullen op de inspuitingsplaats allerlei groeifaktoren en ontstekingsmediërende stoffen vrijzetten en verder aantrekken en zullen zo een ontstekingsproces in gang zetten dat uiteindelijk zal leiden tot genezing.

Infiltraties met PRP gebeuren in ons pijncentrum vaak onder echo en onder een lichte sedatie, aangezien de inspuitingen (vooral diegene in ontstoken pezen) bijzonder pijnlijk kunnen zijn.

De procedure wordt meestal 2x verricht met een tussentijd van 6 weken om alzo een boosteffekt te bekomen.

!! 2 weken voor de behandeling tot 2 weken na de laatste behandeling mogen géén ontstekingsremmers (NSAID's) genomen worden zodat de opgewekte ontstekingsreaktie (die gaat zorgen voor het genezingsproces) niet verstoord wordt !!

Wat kan ik verwachten qua pijn ?

Na de procedure wordt een spanverband aangelegd gedurende 2 dagen.

Kort na de inspuiting zal er lokaal een acute ontstekingsreactie optreden. Hierdoor zal U gedurende een 2 tot 4-tal dagen meer pijn ervaren. U mag hiervoor pijnstillers op basis van paracetamol innemen (géén ontstekingsremmers !!) en eventueel lokaal ijsapplicaties uitvoeren (2x/dag). Probeer het geïnfiltreerde lidmaat gedurende enkele dagen te ontlasten (bv. gebruik van krukken bij achillespeesinfiltratie).

Nadien zal het genezingsproces langzaam op gang komen. Na 1 week kan U (her) starten met kiné en stretchoefeningen. Het duurt uiteindelijk een 6tal weken vooralleer U beterschap voelt. De PRP behandeling blijft verdere heling tewerkstellen tot zeker 12 weken na de infiltratie.

Materiaalprijs :

Om het bloed te kunnen centrigureren dient gebruik gemaakt te worden van een speciaal hiervoor bedoelde spuit. Deze spuit wordt niet terugbetaald door het RIZIV en heeft een kostprijs van circa 65 euro.

Contra-indicaties :

* infektie - abces op de plaats van inspuiting

* recente voorgeschiedenis van kanker