Qutenza pleisters

Behandeling met capsaïcine kleefpleisters (Qutenza)

Het lokaal aanbrengen van een kleefpleister met het rode peper extract capsaïcine (=Qutenza kleefpleister) kan pijnverlichting geven bij mensen met perifere neuropathische pijn (= oppervlakkige lokale zenuwpijn). Het pijnstillend effect kan tot 3 maand aanhouden.

Het rode peper extract capsaïcine zorgt voor het vernietigen van de oppervlakkige pijnzenuwtakjes, zodat minder pijnsignalen zullen doorgegeven worden naar de hersenen en hierdoor minder pijn wordt ervaren.

Hoe gaat een behandeling in zijn werk ?

De behandeling gebeurt via een korte opname van 2 tot 3 uur in het dagziekenhuis.

U duidt het best op voorhand het pijnlijke gebied aan met een balpen of stift.

Aangezien de werkzame stof van de kleefpleister een irriterend peper extract is, wordt de behandeling als brandend ervaren. Daarom zal door de pijnverpleegkundige op voorhand een pijnstillend infuus worden toegediend. Ook zal de te behandelen huidzone met een speciaal reinigende gel worden voorbehandeld.

De kleefpleister wordt met grote voorzichtigheid aangebracht op de pijnlijke plaats. De pijnverpleegkundige zal een bril en speciale handschoenen dragen om zichzelf te beschermen.

De kleefpleister dient 1 uur ter plaatse te blijven. Tijdens de behandeling wordt een cold-pack over de pleister gelegd.

Wanneer de behandeling klaar is, wordt de kleefpleister voorzichtig verwijderd en wordt de huid behandeld met een kalmerende gel.

Na de behandeling kan de huid rood, geirriteerd of gezwollen zijn en kan U op de behandelde zone een jeukend of brandend gevoel ervaren.

Dit kan enkele dagen aanhouden. Verder thuis koelen van de behandelde zone is belangrijk en verzacht de eventuele last.