TENS

Behandeling met TENS

TENS is een afkorting voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie.

Dit wil zeggen dat we zenuwen gaan stimuleren door middel van op de huid aangebrachte elektroden.

Daardoor kunnen verschillende soorten pijnen worden verzacht.

TENS is een veilige, eenvoudige en door de patiënten gemakkelijk zelf uit te voeren behandeling na instructie door de arts of de pijnverpleegkundige.

Bij zowel acute als chronische pijnen in gewrichten, beenderen, spieren, organen en het zenuwstelsel is TENS bruikbaar. Tevens goed effect op wondheling en de pijn als gevolg van doorbloedingsstoornissen.

In vele gevallen is enkel behandeling met TENS voldoende, of het kan gebruikt worden in aanvulling met andere behandelingsvormen.

TENS kan pijnverlichting geven door middel van lichte elektrische stroomstootjes die via kleine elektroden de onderliggende zenuwbanen stimuleren. TENS werkt op twee manieren tegen de pijn:

1) De elektrische activiteit activeert de dikke zenuwvezels die de impulsen in de pijnbanen onderdrukken. Hierdoor gaan er minder pijnprikkels naar de hersenen.

2) Het lichaam wordt zelf aangezet tot het produceren van een stof (bèta-endorfine) waarvan een pijnstillende werking uitgaat.

TENS apparaat

Procedure :

Om te beoordelen of de TENS behandeling voor u een vermindering van de pijnklachten geeft, proberen we het TENS apparaat gedurende een proefperiode van een maand.

Tijdens het eerste bezoek aan de pijnverpleegkundige krijgt u een pijndagboek en uitleg over de werking van het apparaat. Daarna wordt de plaats bepaald waar de elektrodepleisters op de huid komen en worden de pleisters aangebracht.

De elektrodepleisters zijn met het TENS apparaat verbonden door middel van snoertjes. Als u het TENS apparaat inschakelt voelt u tintelingen en/of klopjes onder de huid. De meeste patiënten ervaren dit als aangenaam. U krijgt advies over welk stimulatieprogramma u het best bij uw pijnpatroon kunt gebruiken, hoe vaak en hoe lang u het apparaat best gebruikt.

Wat te verwachten van de behandeling ?

De mate van pijnstilling tijdens de behandeling en het aantal uren van pijnverlichting nadat men met de behandeling is gestopt is voor iedereen verschillend. Meestal neemt na verloop van tijd het pijnstillende effect toe. Het is niet gevaarlijk of schadelijk indien u de stimulatie langer toepast.

Uit onze ervaring zien we dat ongeveer 50-60% van de pijnpatiënten gunstig reageren op deze soort van behandeling.

Bijwerkingen :

Het TENS-toestel wordt best niet gebruikt bij patiënten met een pacemaker, epilepsie, zwangere vrouwen of ‘ s nachts of tijdens het besturen van een voertuig (gevaar voor verstrengeling van de snoertjes).

Bijwerkingen van TENS komen zelden voor.

Ten gevolge van de stroom kan de huid rondom de elektroden rood kleuren en kunnen er allergische reacties op de gel of het materiaal van de elektrode optreden. Vaak is er vanwege de grote variatie aan elektrodes en pleistermateriaal een oplossing te vinden voor de meeste vormen van huidirritatie.

Er zijn geen interacties met medicatie gekend.